Čtvrtek, 18 července 2024
DomůFinanceJak nás obchody matou a připravují o peníze

Jak nás obchody matou a připravují o peníze

Josef Jiránek
Josef Jiránekhttps://inmedium.cz
Josef Jiránek působil čtyři roky na pozici redaktora v Jihočeských týdenících, byl dopisovatelem týdeníku Spirit a vydal knihu Po stopách tajemných úkazů. Dnes vede cestovatelské stránky CELEDO.cz, magazín o záhadách a tajemnu TAJEMNO.com a blog inMEDIUM.cz

V dnešní době, kde se každý snaží ušetřit, představují slevové akce a cenové války obchodních řetězců zdánlivě lákavou příležitost pro spotřebitele. I když se na první pohled může zdát, že výhody jsou na straně zákazníků, skutečnost bývá odlišná. Pokud se zaměříme na cenovky váženého zboží a způsob, jakým jsou ceny za jednotlivé produkty prezentovány, odhalíme triky, které mají jediný cíl, a to zmást zákazníka!

Při procházení mezi regály nemá většina z nás čas ani náladu pečlivě studovat každou cenovku. Obchodníci si toho jsou vědomi, a proto přistupují k sofistikovaným metodám, aby zákazníkům ztížili orientaci v cenách. A tak se může stát, že odejdeme z obchodu s přesvědčením, jak výhodně jsme nakoupili, zatímco ve skutečnosti byl nákup dražší, než jsme očekávali.

Jednou z běžných praktik je uvádění cen v různých jednotkách hmotnosti. Například u levnějšího zboží je cena uvedena za kilogram, zatímco u dražších produktů je to sto gramů. Jako příklad uvádím rajčata – obyčejný produkt, který je v obchodech k dispozici v mnoha variantách a cenových relacích. Zatímco akční cena za kilogram 39,90 Kč se může jevit jako velmi dobrá, vedlejší regál s bio rajčaty a cenovkou 19,90 Kč avšak za 100 gramů působí při zběžném pohledu naprosto neodolatelně. Není pak divu, že řada zákazníků dojde k rychlému a mylnému závěru, že dražší zboží je ve skutečnosti levnější.

Tento marketingový trik je sice legální, ale nepřátelský k zákazníkům, kteří se snaží rychle a efektivně nakoupit. Aby bylo možné situaci zlepšit a zajistit v tomto směru transparentní prostředí, je třeba zvážit regulaci. Jedno z možných řešení by mohlo spočívat v tom, si každý prodejce bude muset vybrat jednu váhovou jednotku a v té pak uvádět ceny veškerého váženého zboží. To by zákazníkům umožnilo snadnější orientaci a ochránilo je před impulzivními nákupy, které nejsou výhodné.

Jasná a přehledná komunikace cen je základem důvěry mezi obchodníky a spotřebiteli. Ačkoli se mnozí z nás snaží být ostražití a pečlivě sledovat, kolik, za co platí, není vždy snadné odolat lákavě prezentovaným nabídkám. Zavedení jedné jednotky pro uvádění cen váženého zboží by do problematiky vneslo více světla a pomohlo udržet transparentní obchodní prostředí. Až tedy půjdete příště na nákup, věnujte pozornost nejen ceně, ale také jednotce, za kterou je cena uváděna. Vaše peněženka vám za to poděkuje.

Nejnovější články:

Matějská pouť v Praze: Předražené občerstvení s přirážkou až 1100%

Také se na pouti nebo na trzích neubráníte pokušení dát si voňavý bramborák, křupavý langoš nebo sladký trdelník? Víte, jaké jsou výrobní ceny těchto pokrmů a jak si na nich stánkaři „mastí“ kapsy?

Další z této kategorie:

Populární: