V Praze se v těchto dnech odehrává menší skandál, jehož hlavními aktéry jsou mobilní telefony, řidiči a magistrát hlavního města. Praha se totiž rozhodla využít data z mobilních telefonů k analýze pohybu vozidel v historické části města, a vůbec ji netrápí, že se tak dostává do pozice Velkého bratra z antiutopického románu 1984 od George Orwella. Cíl? Omezit tranzitní dopravu a zlepšit životní prostředí v nejstarších částech metropole. Tento přístup ale znepokojuje řidiče a vyvolává otázky týkající se soukromí a svobody pohybu.
Pražský magistrát se totiž v minulých dnech obrátil na mobilní operátory s požadavkem na dodání anonymizovaných dat o pohybu vozidel v klíčových oblastech města – na Smetanově nábřeží a na Malé Straně. Záměrem je zjistit, kolik řidičů těmito historickými částmi projíždí, aniž by tu měli cíl své cesty. Data mají sloužit jako podklad pro plánované zpoplatnění vjezdu do uvedených oblastí, které by mělo vstoupit v platnost od října letošního roku. Návrh počítá s poplatkem 200 Kč za každý den průjezdu pro nerezidenty. Magistrát se domnívá, že opatření pomůže omezit zbytečnou dopravu a zlepší kvalitu života v centru Prahy.
Tento kontroverzní krok však mezi pražany vyvolává vášnivé debaty o soukromí a právu na svobodu pohybu. Získaná data z mobilních telefonů budou sice anonymizována, ale řidiči, kteří se rozhodnou centrem Prahy projíždět, nemají fakticky žádnou možnost, jak se „špehování“ vyhnout. Otevírá se tak pohled na zajímavý paradox moderní doby, kdy technologie sloužící ke zlepšení našich životů se zároveň stává nástrojem k omezování osobní svobody.
Zpoplatnění vjezdu do historických částí Prahy má své obhájce i kritiky. Podle náměstka primátora pro oblast dopravy, Zdeňka Hřiba, je toto opatření nezbytné pro ochranu historického jádra před nadměrnou dopravou a znečištěním. Na druhé straně, řidiči a někteří obyvatelé Prahy ho negativně vnímají jako omezení svobody a zbytečné utrácení peněz z rozpočtu města.
Praha se v kontextu globálního trendu směřovat k udržitelnější a ekologičtější dopravě snaží najít rovnováhu mezi ochranou svého kulturního dědictví a potřebami svých obyvatel a návštěvníků. Zpoplatnění vjezdu do vybraných částí města je jen jedním z kroků, jak tohoto cíle dosáhnout. Otázka však zůstává, zda je možné najít soulad mezi používáním moderních technologií k regulaci dopravy a zachováním osobní svobody a soukromí jednotlivců.